Warning: Declaration of dc_wp_base_3_0_0::init($args) should be compatible with dc_base_3_0_0::init() in /var/www/meadowmusic.se/public_html/blog/wp-content/plugins/dcoda-widgets/library/classes/wp/base.php on line 3
Meadow Music presenterar ny svensk musik - Part 6
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/meadowmusic.se/public_html/blog/wp-includes/post-template.php on line 284
Popular Tags:

Mårten Lärkas julkalender ”Trasiga pepparkakshjärtan”

2 december, 2016 at 4:22 e m

Mårten Lärka's Christmas calendar

Igår startade julperioden på riktigt när jag fick pallra mig upp kl 7 och göra dottrarna sällskap framför TV:s julkalender. Det är fascinerande hur en högtid kan dominera tillvaron så pass mycket under en hel månads tid, på gott och på ont. I musikbranschen är det mångas åsikt att december är den absolut sämsta tiden på året att släppa ny musik på, om det då inte är jullåtar såklart.

Jag tänkte dock hålla det relativt julfritt här på bloggen, förutom ett kommande inlägg med lite nya jullåtar, och så då ett tips här om en alternativ julkalender. Det är Mårten Lärka som i år räknar in 10 år för jullåten ”Trasiga pepparkakshjärtan”. Det tänkte han fira genom att ha en julkalender där han har bjudit in vänner och artistkollegor att göra sina egna tolkningar plus att han har en del andra inslag av dogma-karaktär, som han beskriver det. Han berättar:

”De inskickade bidragen är av hissnande blandad kvalitet. Ett bidrag från Paris är på gåshudsnivå och ett från Brunflo blev knäckande träskblues och en klippte ihop ett så starkt bildcollage att jag inte vet vart jag ska ta vägen. ”

Du kan följa julkalendern på Mårten Lärkas Facebook-sida och här nedan hör du originallåten och kan se på det första avsnittet. Och först ut blev just den omtalade träskbluesen med Jens Gustavson i Brunflo.

Weibenfalk – ”Nu är vi här”

29 november, 2016 at 3:30 e m

Weibenfalk

På sitt kommande album ville Thomas Weibenfalk ha ett öppnare och nämre sound än på förra plattan, även denna gång i samarbete med producenten Andreas Dahlbäck. Och när han låter oss smaka på plattan med den nya singeln ”Nu är vi här” så känns det direkt. Det är mindre ”Vassa eggen” och mer livekänsla, och en anledning är att det är inspelat live i studion, i en tagning, bland annat med  Jens Frithiof på gitarr och Surjo Benigh på bas, och inga ”onödiga” pålägg, som han skriver. Hans närvaro är perfekt och soundet är godis för någon som gillar singer/songwriter-rock på svenska. Det är en ”växa-låt” med ökande dramatik, som trevligt nog avslutas med ett instrumental crescendo där vi får frossa i underbart crunchiga gitarrmattor och ylande gitarrer så att man får rysningar.

Jag bad Thomas att berätta lite om låten:

”Låten ”Nu är vi här” talar, i stora delar, till de människor jag lärde känna, och som blev några av mitt livs bästa vänner, under min tid i Skåne och Lund. Vi hade otroligt kul ihop och en liten skara av människor bildades som förhoppningsvis kommer att hålla ihop livet ut. Om än på distans.
I och med att vi blir äldre och skaffar jobb och familjer så flyttar man ut i landet och ses inte så ofta. Det känner nog många igen sig i. Dessutom lever vi i en värld av våld, egoism och förtvivlan vilket jag också försöker återspegla i låten och på hela kommande album. Vi fastnar lätt i vår egen stress bakom skärmar eller mobiler och glömmer bort det som verkligen betyder något; Nämligen människor omkring oss.”

Producent: Andreas Quincy Dahlbäck
Musik, text och gitarr: Thomas Weibenfalk
Gitarr: Jens Frithiof
Bas: Surjo Benigh
Keys: Mikaela Hansson och Joel Sjödin
Trummor, kör: Andreas Quincy Dahlbäck
Ljudtekniker: Frida Claeson Johansson

Weibenfalk på Facebook – på Spotify – på Apple Music

Lilou & John – ”100 Faces”

23 november, 2016 at 6:50 e m

Lilou & John

Jag blir nästan hypnotiserad av Lilous sång. Hennes mörka altröst andas svärta, mystik och rockattityd, som en magisk musikbesvärjelse jag måste lyssna på igen och igen. Tillsammans med sin make John bildar hon duon Lilou & John, som tidigare i höstas kom ut med debut-EP:n ”100 Faces”.

Här hör vi dem i fem låtar som sträcker sig från folkepiska låtar till alternativrock och indiepopspår i en skönt opolerad ljudbild som perfekt matchar Lilous utstrålning. Till varje låt finns också en musikvideo där de har tagit hjälp av olika videoartister från USA och Brasilien. Du kan se ett exempel här nedan i videon till låten ”When Murder Victims Die”, en video skapad av Patrick Paax. Du kan se de andra filmerna på deras Youtube-kanal.

Lilou & Johns hemsidapå Facebookpå Spotifypå Apple Music

Om ”He Broke My Neck, Joséphine”: Den tragiska berättelsen om de båda lesbiska flickorna Elizabeth och Joséphine och det grymma öde de gick till mötes.

Om ”100 Faces”: ”Människans drift att alltid vilja dölja sitt rätta jag, kanske ytterligare förstärkt av det moderna konsumtionssamhällets alienerande effekt och de människans känslomässiga svårigheter.”

Om ”When Murder Victims Die”: En djupt personlig berättelse om hur ett barn försöker gå vidare efter att ha överlevt ett mordförsök. En berättelse inifrån ett förlamande trauma.

Oh Jonathan – ”Animal Song” video

22 november, 2016 at 6:34 e m

Oh Jonathan

Duon Oh Jonathan släppte denna trevliga video idag för att sätta lite fokus ljus på deras låt ”Animal Song”. Det är feelgood-pop i valstakt med tramporgel och en solig cirkusstämning som borde få vilken dag som helst att te sig lite ljusare. Låten är hämtad från deras nya EP ”Frickin’ Fairytale”, som finns ute nu.
Läs en intervju med duon på Intervjun.

Oh Jonathan på Facebookpå Spotifypå Apple Music

Simon Norrsveden – ”Tarquinia”

22 november, 2016 at 5:15 e m

Simon Norrsveden

Det är få som kan få texter att låta så angelägna som Simon Norrsveden. Och på hans senaste album ”Tarquinia”, hans femte i ordningen, kommer det fram ännu tydligare när han har skalat ner arrangemangen till ett mer analogt och organiskt sound. Här kommer vi ännu närmre och hans ljust kristallklara stämma levererar varje ord som en viktig hemlighet bara för dig. Vi möter honom i andlöst vackra tiden-stannar-upp-en-stund-låtar som ”Tarquinia” och refrängstarka popspår med strofer som krokar sig fast i sinnet som i ”Lika Tight som Rock’n’Roll”. Det analoga suset gör sin verkan och får låtarna att leva, Ruffiga utpanorerade trummor, råa crunchiga gitarrer och andra grepp kantar resan genom albumet, river och sliter i oss och gör att man aldrig somnar in i de snygga melodierna. Jag blir dessutom belönad på slutet med den kanske bästa låten på plattan, ”Babies”.

Simon Norrsveden på Facebookpå Spotifypå Apple Music

free tracking