The Artist’s Story: Jon Rinneby och Sparklehorse
Idag startar en ny serie på Meadow Music där artister berättar om andra artister som har betytt något för dem; som förebilder, som inspiration eller på grund av annat som har hänt i livet.
Först ut är Jon Rinneby från Turn Off Your Television, aktuella nu i höst med det nya albumet ”Humble Waves” samt EP:n ”Wasted Time”. Jon arbetar också med musikproduktion i sin inspelningsstudio Sound of Wool.
Jon Rinneby och Sparklehorse
Redan efter första sångfrasen kändes det som om jag förstod allt och något inom mig brast. Hur kunde musik låta så trasigt men samtidigt så vackert? En bisarr tankevärld målas upp framför mig och bekräftar hur ogripbar verkligheten kan vara. Det var första gången jag hörde Sparklehorse och ett existentiellt tomrum började sakta fyllas på.
Bakom namnet Sparklehorse (som egentligen inte är ett regelrätt band utan mer ett ständigt pågående musikaliskt experiment ) döljer sig kreatören Mark Linkous. En mångfacetterad och komplicerad personlighet formad ur såväl William Blakes dikter och Daniel Johnstons trovärdighet, som tidig power-pop och gammal country. ”It’s a wonderful life” ’är Sparklehorse tredje album och skivan som vände upp och ner på min musikaliska resa.
Det är naturligtvis omöjligt att beskriva musik med ord, inte minst Mark Linkous brokiga och ibland svårtillgängliga alster. Detta är musik som kräver uppmärksamhet och närvaro. Man vet aldrig vad som väntar bakom nästa hörn, samtidigt som det hela på något märkligt sätt alltid känns välbekant och hemtrevligt. När man lyssnar på Sparklehorse befinner man sig i ett ständigt underifrånperspektiv, ofta ett djurperspektiv, där små och okontrollerade känslor får utrymme. Samtidigt lämnar de egensinniga texterna utrymme för fri tolkning på ett sätt som känns orört vid varje ny lyssning. Men det som framförallt gör Sparklehorse så intressant att lyssna på och återkomma till är att det lilla och bortglömda får så stort utrymme. Till synes triviala saker får fritt spelrum att växa och frodas till något nytt och spännande varje gång.
Mark Linkous har betytt oerhört mycket för mig, både som låtskrivare och producent och är det något jag lärt mig så är det att saker och ting inte behöver vara perfekta för att låta bra. Detta är något jag ständigt påminner mig själv om när jag kör fast i det kreativa träsket. En bra låt ska kunna framföras på mungiga och ukulele och ändå hålla, då vet man att man lyckats.
Favoritalbum: It’s a wonderful life (2001)
Favoritlåt: Vilken som helst egentligen, men en bra start kan vara exempelvis ”Gold Day” eller ”Shade and Honey”
Shade and Honey (Sparklehorse cover by Jon Rinneby)
En svensk artist att lyssna lite extra på
En tämligen ny och intressant bekantskap är Jeanette Sollén, som skriver någon slags knasig och oförutsägbar popmusik. Vi har nyligen påbörjat ett årslångt samarbete där hon skriver låtar som jag sedan producerar, en låt i månaden ska det bli. Först ut är låten Yves.
En av mina egna låtar du borde lyssna på
Jag blir sällan 100% nöjd med mina egna produktioner, men om jag ska lyfta någon så känns nya låten ”Soap” ganska bra. Tycker att jag lyckas fånga en känsla och ett sound som känns både gammalt och nytt på samma gång utan att vara påträngande. Annars är väl ”20 million people” en låt som folk ständigt återkommer till och som aldrig känns tråkig.
Soap (från EP:n ”Wasted Time”, Turn Off Your Television)
she laid her head
on my chest
as the sun burned
down the west
there’s one thing we still got
this one last dance in this parking lotSparklehorse, ”Heart of darkness”
/Jon Rinneby
Pingback: The Artist’s Story: Niklas Aurgrunn och Björk - Meadow Music
Pingback: The Artist’s Story: Jeanette Sollén och Stuart Dahlquist - Meadow Music